För ett sekel sedan flyttade en privat flickskola in i ett sju våningar högt jugendhus på Sveavägen, i hjärtat av Stockholm. Mer än hundra år senare skulle flickskolans rektor, Miss Clara, få ge namn åt ett av stans mest uppmärksammade boutiquehotell i samma byggnad.
I de 92 hotellrummen ligger de handvävda mattorna Siv, Dag, Mars och Ariel i samma kulör men i olika mönster.
Sara Helder har designat Axminster-mattan i 80 % ull och 20 % nylon som ligger i korridorerna. Designen och färgen är speciellt framtagen för projektet.
Den handtuftade mattan som ligger i VIP-matsalen och i baren är även dem specialdesignade och består av naturull, vanlig ull och viskosgarnet Astro.
På entréplan sitter Tärnsjöläder på väggarna som vi har levererat.
När Nobisgruppen, med toppkrogar och hotell i ryggen, tog sig an byggnaden 2012 hade huset genomgått stora förändringar under åren som gått. Wingårdhs arkitektkontor fick i uppdrag att förvandla Sveavägen 48 till ett unikt designhotell där husets unika historia omsorgsfullt skulle möta tidlös skandinavisk design.
– Det hade huserat kontor i huset med plocktak, linoleumgolv… Det som fanns bevarat var kalkstensgolv i entré och trapphus, en vacker entréport, fina svartlackade metallräcken och höga, vackra fönster med välbevarade detaljer. De originaldetaljer som fanns kvar tog vi fasta på i det fortsatta designarbetet. Även om det var nedgånget såg man den fantastiska potentialen, säger Sara Helder, handläggande arkitekt hos Wingårdhs.
Samarbetet tog fart och med utgångspunkt i att skapa en välkomnande, varm känsla men utan förlorad storstadspuls, förverkligades idé, efter idé.
– Vi kom i tidigt skede in på att arbeta med kontraster, enkelhet mot mer bearbetade ytor (gips mot fiskbensboasering, vitt standardkakel mot kalksten), mörkt mot ljust, mjukt mot hårt. Känslan vi ville nå var en omhändertagen lyxighet med utgångspunkt i funktioner. Hotellrummen är allt ifrån generösa till små och de rum med mindre yta blir lite som att bo på båt, allt har en planerad plats.
Läder, kalksten och mörkt trä finns genomgående i hela hotellet. Dova, grafiska och tåliga material i mattor och textilier löper genom rum till rum.
– Nästan allt är specialritat av oss, förutom några klassiska möbler på entréplan, armaturer och mattorna i rummen, vilket gör hotellet unikt.
I korridorerna och på bottenplan ligger mattor som Sara har varit med och designat tillsammans med Ogeborg.
– På ett hotell rullas det en hel del resväskor så det behövdes en så tålig matta som möjligt. Vi hade flera olika idéer och många mattprover skickades fram och tillbaka mellan Portugal och Stockholm. Det är alltid svårt att veta exakt hur en kulör eller ett material ska upplevas på plats och då är det extra viktigt att det finns flexibilitet och möjlighet att testa olika varianter. Till sist föll vi för att göra gångstråket i mattan är mönstrat, som en klassisk gåsöga och enfärgad utåt kanterna. Det leder underförstått vägen.
Gemensamma formspråk och färgval till trots berättar Sara Helder i att många av rummen i den gamla byggnaden ändå är olika:
– I ett gammalt hus dyker det alltid upp saker på vägen som kan behöva få en att tänka om. Men det gör bara speciallösningarna mer intressanta. Att vara med och skapa Miss Clara har varit som att rå om 92 små individer, att anrikt hus där varje rum är en liten juvel.